Tijd voor Eerlijkheid

G’day Mates,

Ik zit hier nu alweer een maand (kan niet kloppen, voelt net als een paar dagen), en ik vond het een mooie tijd voor een beetje eerlijkheid. Tijd voor wat anders dan prachtige foto’s van mooie uitzichten met lachende gezichten. Tijd voor de andere kant van het verhaal.

Tot nu toe hebben de meeste een redelijk eenzijdig beeld gekregen van mijn eerste maand hier. Mooie foto’s van tripjes die ik maak, dingen die ik zie en doe en van de mensen met wie ik ben. Naar mijn idee ziet het er allemaal perfect uit. En natuurlijk is dat hoe social media is. Daar worden geen foto’s geplaatst van 50 minuten durende busreizen om op de universiteit te komen, of van veel te kleine huiskamers en keukens die gedeeld worden met 33 anderen, of van kakkerlakken die in je kamer lopen, of spraakmemo’s van mensen die niet goed uit hun woorden komen omdat ze het Engelse woord niet weten. Maar het feit dat deze dingen niet op social media geplaatst worden, betekent niet dat deze dingen er niet zijn. Het is allemaal deel van de ervaring, van de werkelijkheid. Vaak is het het deel wat we liever niet onthouden en niet te lang bij stil staan. Het enige wat we willen is herinneringen aan de mooie momenten, dat je bovenop een klif staat met uitzicht op een mooi strand, of dat je arm in arm met mensen op een foto staat na een mooie dag, of de momenten dat je kaken pijn doen van het lachen met mensen die je pas een maand kent. Dat zijn de dingen die we willen onthouden maar om dat te kunnen bereiken moet je ook die andere momenten ervaren. De moeilijke momenten en de momenten die je liever niet tegen iedereen vertelt. Want ook dat is deel van de werkelijkheid, en een deel van mijn leven hier.

Want inderdaad, mijn leven hier is geweldig. Dat is omdat ik 1 minuut van het strand woon met 33 andere internationale studenten die het super gezellig maken, veel dingen kan doen en zien in weekenden en naast colleges en veel nieuwe vrienden heb ontmoet. Maar ik heb nog niet verteld dat de keuken en de woonkamer in mijn huis veel te klein zijn voor dat aantal mensen, en al helemaal niet dat er kakkerlakken in de keuken en op de kamers lopen. Ook heb ik nog niet verteld dat ik gek wordt van de busreis naar de universiteit. De bus is elke keer veel te laat en doet er vaak een uur over in plaats van de beloofde 40 minuten. Op dat soort momenten mis ik mijn fietsje in Utrecht waarmee ik binnen no-time op de uni ben. Ik heb jullie ook nog niet verteld dat ik soms toch moeite heb om in het Engels dingen te zeggen (voornamelijk op de uni), en dit is best frustrerend omdat ik weet dat ik een paar jaar geleden na mijn Amerika jaar zo goed als vloeiend Engels kon. En al helemaal als een local tegen me begint te praten snap ik soms geen snars meer van Engels (desalniettemin hou ik van de Aussie slang en het accent haha). Ook heb ik niet verteld dat toen ik afgelopen week voor de allereerste keer ging surfen ik m’n enkel en knie bezeerd heb en dat lopen nog een paar dagen daarna pijn deed.

Maar...

Begrijp me niet verkeerd, dit klinkt misschien allemaal wat negatiever maar zo zie ik het niet. Het hoort er allemaal bij. Kakkerlakken horen toch bij Australië? En strugglen met de taal maakt sommige dingen juist ook hilarisch. En doordat er 33 anderen in m’n huis wonen heb ik wel altijd wat te doen als ik wil. En doordat ik pijn had door het surfen, had ik nu wel lekker tijd om deze blog te schrijven.

Aan het begin van deze blog zij ik ‘Tijd voor Eerlijkheid’. En bij eerlijkheid hoort ook het feit dat ik het hier wel echt geweldig heb. Ik heb al zoveel dingen gezien, nieuwe mensen ontmoet, gesurfd en genoten. De tijd vliegt echt voorbij. En hé, perfect is het dus niet, maar geweldig leuk heb ik het zeker!


Cheers,

Fleur

Reacties

Reacties

Tante Eus

Heel goed Fleur, alles in het juiste perspectief zien. Het hele leven bestaat uit minnen en plussen. Dus die plussen goed blijven onthouden!!! Dikke kus uit Hoogerheide.

Katja

Mooie analyse over de werkelijkheid. Ik denk dat je heel erg goed gaat wordende je vak. Geniet van alle plussen en onderga de minnen.
Zonder pieken, geen dalen!

Dikke kus (nu nog vanuit Curacao), Katja

Wil Fleischeuer

advies
1. Kakkerlakken bestrijden

Met welke soort kakkerlak heeft u te maken

Determineer (Identificeren van soort) de kakkerlak waar je mee te maken hebt. Traceer ze en vindt uit waar ze zich schuil houden. Om te laten onderzoeken met welke soort kakkerlak u te maken heeft kunt u een determinatie onderzoek laten doen door het Kenniscentrum Dierplagen te Wageningen. Onderzoek naar welke soort ongedierte het is noemt men determinatie.

Stap 2. Kakkerlakken bestrijden

Onderhoud en hygiëne in en rondom uw woning

Inspecteer je huis of woning goed van binnen en van buiten. Inspecteer in naden en kieren in muren en in kastjes. Kijk in uw keuken goed onder en achter uw koelkast en andere apparatuur. Let op of je uitwerpselen en eipakketjes ziet liggen of activiteit ziet. Kjjk echt heel goed in alle hoeken, gaten en sleuven. Inspectie is erg belangrijk, doe dat dus zorgvuldig.

Je kunt lijmplankjes gebruiken om te kijken waar kakkerlakken vandaan komen. Met lijmplankjes kun je kakkerlakken monitoren en vangen. Zet de lijmvallen buiten bereik van kinderen. Contoleer de lijmvallen regelmatig en vervang ze op tijd.

Als kakkerlakken geen eten en drinken kunnen vinden hebben ze niets te zoeken bij u in huis. U kunt met een goede hygiëne nooit een groot probleem of een plaag krijgen. De populatie past zich aan, aan de hoeveelheid voedsel die aanwezig is.

Typische plaatsen waar kakkerlakken naar binnen komen zijn deuren, ramen, gaten, scheuren, sleuven, en via kleren, rugzakken en kartonnen dozen uit tropische landen.

Om te voorkomen dat kakkerlakken uw huis binnen komen dient u de afvalbak of container niet bij uw keukendeur te plaatsen, maar daar zover als mogelijk vandaan. Zorg dat het deksel altijd goed gesloten is.

Zorg dat deuren en ramen goed afsluiten door middel van strips. Repareer openingen rondom leidingen, afvoeren, plinten, stopcontacten en kastjes.

Maak de looppaden van kakkerlakken schoon met een oplossing van water en azijn. Dit is om hun geur te verwijderen.

Vermijd kartonnen dozen in uw huis. Zeker als er iets mee is geïmporteerd uit tropische landen. Controleer koffers en alles wat in tropische landen is geweest. Vaak komen kakkerlakken daarmee binnen.

Stap 3. Kakkerlakken bestrijden

Verwijder voedsel en water

Heeft u eenmaal kakkerlakken in huis is het zaak dat u echt alles heel goed schoon maakt en ervoor zorgt dat er nergens water aanwezig is. Lekkende kranen dienen gerepareerd te worden.

Het wegnemen van water en voedsel brengt stres teweeg bij kakkerlakken en zorgt ervoor dat de voorplanting negatief wordt beïnvloed.

Kakkerlakken kunnen tot wel 2 maanden zonder voedsel en tot wel 2 weken zonder water. Haal alles weg waar ze voedsel vandaan kunnen halen zoals tandenpasta, karton,oud papier of behanglijm. Laat geen voedsel onafgesloten staan. Zorg dat alles in afgesloten plastic bakken zit.

Gebruik een vuilnisbak met deksel en leeg deze regelmatig. Ruim etensresten direct op door te vegen, dweilen of te stofzuigen.

Maak het fornuis, oven en de magnetron elke keer goed schoon na gebruik.

Jos Fleischeuer

Top geschreven lieve dochter. Eerlijkheid duurt het langst. Dank weer voor je mooie tekst. Ik ben erg trots op jou. ? Dikke knuffel. Papa

Ron

Ik ruik handel... KFC... Kangaroo Fried Cockroach ?https://www.thenational.ae/.../roasted-cockroach-for.... Awel, schoon verhaal en mooie invalshoek, Fleur!

Marion

Hoi lieverd.
Ook je eerlijkheid is fijn te lezen want het kan nooit alleen maar meer dan super zijn. Er schuilt altijd ergens iets wat niet leuk en prettig is.
Maar zolang de weegschaal aan de juiste kant doorslaat is het GOED.
Het avontuur, de ervaring en alles wat op je pad komt is, denk ik, fantastisch.
En trouwens een minder leuke foto kan ook op Facebook.
Geniet van je tijd daar.
Lief xxx

Oma

Mooi verhaal, heel andere ervaring dan in Amerika . Het is goed te horen hoe het gaat , je doet heel veel ervaring op die neem je mee en neemt niemand je af . Kan mijn vriendinnen met trots je verhaal weer vertellen. Dikke kus oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!